Direktlänk till inlägg 15 mars 2015

Fibromyalgi och ME utifrån mina erfarenheter

Av Susanne - 15 mars 2015 12:28

Tänkte försöka förklara fibromyalgi och ME utifrån mina egna erfarenheter. Vissa saker kan jag inte urskilja om det är fibron eller MEn då de går hand i hand. 


Fibromyalgi: värk som flyttar sig runt i kroppen. Jag har alltid värk i ländryggen och sen varierar det mellan 1-fler ställen mer som höfter,armbågar,handleder,fingrar,axlar,nacke,fött
er och knän. Smärtan varierar från att vara molande,stickande eller huggande. Dåligt minne. Influensakänsla ofta. Inflammation på olika ställen på kroppen titt som tätt 


Hjälpmedel o annat som hjälpt mig: back on track produkter,värmesalva,handledsskydd,armbågsskydd,gl
idlakan,eteriska oljor, TENSapparat. IFDkost. 


ME: kroppslig trötthet. Jag beskriver det som att om jag gör minsta lilla för mycket så tar batterierna slut och jag har inget annat val än att vila. ibland räcker det med en vilopaus men oftast tar det en hel dag av sängliggande eller mer för kroppen att återhämta sig. Hjärndimma,ljudkänslig,stresskänslig.dåligt minne,tappar tråden. Ont i halsen men det utvecklas aldrig till mer. Influensakänsla ofta. När kroppen är så trött att jag bara kan ligga i sängen tar depressionen över och jag rasar totalt. 


hjälpmedel mm som hjälpt mig: B12 injektioner, pacing.


jag äter olika mediciner också för att kunna stå på benen. 


Övriga besvär som jag inte vet om de hör till något ovan:

trög mage,ENORM smärta i knäna,svaga ben, ischias,spänningshuvudvärk,dålig syn,depression. 


TIPS från mig: KÄMPA. Har du ME så testa b12 injektioner. Back ontracks produkter har hjälpt mig mot inflammationer. IFDkost har hjälpt mot mina inflammationer med. Glidlakan har hjälpt mig att sova utan att vakna varje gång jag måste vända mig. unna dig att ha kul små stunder och göra saker du verkligen vill o älskar. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 10 april 2015 13:53

Helt slut idag. Kroppen vägrar fungera o huvudet är helt tomt. Är nog gårdagens läkarbesök o resa som tagit slut på både kropp o knopp. Det gick ju bra men det tog alla krafter o lite till. Sambon rastade hunden i morse o nyss gick en kompis med hono...

Av Susanne - 9 april 2015 21:28

ÄNTLIGEN! verkar ha hittat en läkare nu som förstår mig,har kunskap om ME o fibro o är villig att ta tag i allt o hjälpa mig till en hållbar situation o framtid. lååååång resa till annan kommun men fasiken vad det var värt det. Ska testa annan antide...

Av Susanne - 8 april 2015 12:55

http://www.expressen.se/gt/lexgt/me-sjuka-susanne-kallades-lat-av-lakarna/   inte te lätt att blotta sig inför alla men jag är nöjd att jag försökt göra något och inte bara är tyst.  ...

Av Susanne - 28 mars 2015 17:28

Så här såg min läkare ut under dagens besök,som ett stort frågetecken. Han trodde att hans usla komplettering av mitt läkarintyg godkänts o att jag nu ville ha för ny period. Måttligt intresserad var han över att ens behöva fundera på gamla läkarinty...

Av Susanne - 26 mars 2015 17:37

Allt är upp och ner nu.... Gottfriedsläkaren säger att jag måste ta ett steg tillbaka för att överhuvudtaget kunna bli bättre. Vc läkaren fixar inte att komplettera mitt värdelösa läkarintyg o fk ger mig nu en sista chans att fixa det,annars blir jag...

Presentation


Kämpar med att få livet och kroppen att fungera trotsfibromyalgi och ME. Inte lätt men tack vare sambon,min hund,2 katter och få riktiga vänner kämpar jag på

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards